Weboldal karbantartás szupport és SLA

weboldal-karbantartas-weboldal-szerkesztes-wordpress (1)
 



 

Weboldal szupport: Mit takar ez a fogalom? Mit jelent az SLA? Kell ez nekem?

 

Sokan azt gondolják, hogy amikor átadásra kerül egy honlap, akkor semmilyen további tennivaló nincs. Ez nagy tévedés! Egy honlapnak csak akkor van valós értéke, és csak akkor őrzi meg az anyagi ráfordítást ha folyamatosan, hibátlanul, biztonságosan működik minden funkció, tökéletesen megjelennek a képek, szöveges tartalmak stb és soha nem kell azt újra megalkotni.

A biztonság kiemelten fontos, védeni kell a weboldalt a vírusoktól, hackerektől, az ügyfelek személyes adatait amiket a honlapon kell megadniuk, a pénzügyi adatokat amivel vásárolnak. 100%-os védelem sajnos nincs, így előfordulhat, hogy a honlapot egy vírustámadás használhatatlanná teszi vagy csak bizonyos részei nem működnek megfelelően, vagy csalásokat és reputációs támadásokat hajtanak végre a vállalkozás hírneve vagy pénzügyei ellen.. Az ügyfelek adatainak védelmét a GDPR is kötelezővé teszi a vállalkozás számára, így szinte minden esetben kötelező egy személyes adatokat is kezelő oldal folyamatos karbantartása és biztonsági felügyeletének a megléte.

A weboldal karbantartás szerves része a folyamatos adatmentés. Megfelelő, rendszeres biztonsági mentéssel a honlap teljes tartalma, - beleértve az adatbázist is, rövid időn belül helyreállítható. Ehhez természetesen az adatbázis teljes mentését is rendszeresen el kell végezni! A Net Világ Technology saját fejlesztésű adatmentő alkalmazást használ erre a célra amivel akár egy órával ezelőtti állapot is vissza állítható, és összeségében az utolsó 3 óra munkája, vagy az utolsó 24 óra vagy az előző 30. napra is lehetőség van vissza lépni. Természetesen megrendelő egy SLA szerződésben ettől sokkal többszöri vagy gyakoribb mentést is kérhet, hiszen a szoftver akár 5 perces mentéseket is készíthet az adatbázisról és az elmúlt félévre visszamenőleg is tárolhatunk adatbázis mentéseket. 

A forrás kód védelmében naponta forráskód mentés is készíthetünk. A piacon lévő adatmentő és archiválók nem rendelkeznek ennyire kifinomult technológiával azok a leggyakrabban 24 órás mentéseket az elmúlt 30. távlatában őriznek meg. Az 5 perces vagy órás mentésekre pedig nem képesek, a mentések kezelése éppen ilyen nehézkes, ezért megrendelői igényeknek megfelelően egyedi technológiával képesek vagyunk a napi munkát akár 3 órával azelőttre, vagy az utolsó 5 percre visszamenőleg is helyreállítani ami adatbázis mertétől függően 20 percet vesz igénybe mindösszesen. Ennek a technológiának a komolyságát csak az érti aki veszítette el már akár egynapi megrendelését is, hogy milyen érték veszett oda.

A weboldal karbantartás része az új tartalmak közzététele, az új információk frissítése is. A honlapon szereplő adatoknak és tartalmaknak is mindig aktuálisnak, naprakésznek kell lennie, ha nem akarunk negatív reklámot vagy kellemetlen szituációkat a tévesen szereplő információk miatt. De akár egy bírásgot is megkockáztatunk egytelen téves információ közlésével.

Webáruház karbantartása a nagyobb forgalomért

Webáruházak esetében kiemelten fontos a rendszeres karbantartás, hiszen roppant kellemetlen tud lenni, amikor pl. a megrendelésnél szembesül a vásárló a ténnyel, hogy a kiválasztott termék éppen nincs raktáron, netán már egyáltalán nincs a kínálatban, csak nem került még törlésre a webshopból! Ha pedig az új termékek feltöltése marad el, vagy pontatlanul történik, jelentős forgalomtól eshetünk el. Ehhez azonban folyamatos ellenőrzésre, karbantartásra van szükség. Egy webáruház eseténben a pontatlan információk sokkal gyorsabban kerülnek a hatóságok látókörébe és sokkal gyorsabban is kaphatunk bírságot ezért is érdemes mindig naprakészen tartani az Aszf vagy az adatvédelmi tájékoztatóban szereplőket is a termékeken túl, a termékek árait meg leírásának, pontossága szinte elengedhetetlen.

Weboldal karbantartás részfeladatai a naprakészen, működőképesen, biztonságosan működő weboldal érdekében (minden esetben egyedi megegyezés szerint)


Szövegek és képi tartalmak, adatok, árak frissítése naprakészen

  • A weboldal cdnjs linkek / webáruház motorjának (pl. Prestashop) és bővítményeinek aktuális frissítése, ezek nyomon követése
  • Működőképesség folyamatos fenntartása, vírusirtás
  • Hozzáférések biztonságos létrehozása, kezelése
  • Biztonsági mentések rendszeres időközönkénti elvégzése
  • Jogi részek pontosítása, ellenőrzése, figyelése jogszabályi változások lekövetése
  • Ügyfél fiókok karbantartása, GDPR adat megőrzési idő biztosítása
  • Rendszerek folyamatos fejlesztése, ügyfélszolgálat biztosítása
  • Weboldal karbantartás, és ami még szintén nagyon fontos: tárhely szolgáltatás, domain felügyelet

 

Egy honlap működéséhez elengedhetetlen egy biztonságosan, gyorsan működő tárhely és a kapcsolódó szolgáltatások is. A domain név felügyelete alatt pedig azt értjük, hogy a domain név megújításának időszerűségéről ne úgy értesüljön a honlap tulajdonosa, hogy eltűnt a netről! Cégünk még jóval a lejárat előtt, idejében értesíti Önt, hogy legyen ideje rendezni az aktuális díjat.
 

Szolgáltatási szint megállapodás (SLA)

A szolgáltatási szint megállapodás (SLA - Service-Level-Agreement ) a szolgáltató és az ügyfél közötti szerződés, amely meghatározza, hogy a szolgáltatásnak milyen szintű szolgáltatást kell mindig nyújtania. Az SLA-k jellemzően a szolgáltatás minőségére, az elérhetőségre és a felelősségre terjednek ki.

Miért fontosak az SLA-k és miért kellene használnom?

Az SLA-k azért fontosak, mert egyértelmű vevői elvárásokat és szolgáltatói felelősségeket határoznak meg a weboldal készítőjével karbantartójával. Ha nem teljesülnek, akkor mindkét fél tudja a következményeket. Ez biztosítja, hogy ha problémák merülnek fel, egyik fél sem hivatkozik tudatlanságra, és próbálja mentegetni viselkedését.

Az SLA-k használata azért is előnyös, mert felelősségre vonják a webfejlesztő alkalmazottait, és magas szinten tartják a hatékonyságot és a termelékenységet is. Ha nincsenek megállapodások vagy teljesítménycélok, az alkalmazottak lustává válhatnak, és feltételezhetik, hogy minden végül magától megoldódik. Ez felhalmozódhat a támogatási jegyekből, növelheti az ügyfelek csalódottságát és árthat vállalkozásának, illetve a kifizetések a szupport szerződésre kárba veszthetnek. Ezért érdemes pénzt fordítania a szupport szerződésen túl egy SLA szerződés megkötésére is.

Ezért, ha kiváló szolgáltatást szeretne magának, és meg akarja tartani az üzleti céljait is a megoldási időket, érdemes SLA szerződést kötnie.

Mikor lehet szükséged honlap üzemeltetésre és karbantartásra?   

Az internet folyamatosan változik, egyre nagyobbak az igények és ehhez igazodnia kell a szoftverfejlesztőknek is. Legyen az szerveres PHP verziós fejlődés vagy webes szoftver fejlődés.

A nyílt forráskódú rendszereknek, mint a WordPress, Joomla, stb., forráskódjukhoz bárki bármikor hozzáférhet. Ez azt jelenti, hogy a kódok tanulmányozásával felderítheti a biztonsági réseket, és ezeknek a hibáknak a kihasználásával bejuthatnak a honlap rendszerébe, módosításokat hajthatnak végre, adatokat lophatnak, vagy akár az egész weboldalt törölhetik.

Mikor felhívjuk a figyelmét egy-egy weboldal tulajdonosnak arról a tényről, hogy WordPress oldalának azonnali biztonsági frissítésre van szüksége, azonnali beavatkozást igényel a többség vállat ránt és azt mondja

"nem az én cégemmel fog foglalkozni egy támadó!"

 

Ezt feltételezni hatalmas hiba! Miért?

Egy támadó nem fog odaülni a gép elé és ennek a kis cégnek a honlapját feltörni, hanem hasonló szisztémával mint a Google kereső robotja, folyamatosan keresik a feltörhető weboldalakat és a sérülékenységeket. A Net Világ Technology weboldal rendszere egy egyedi CMS, és része Allsafe WAAP egy tűzfal rendszer,    ami ezeknek a robotoknak a tevékenységeit figyeli.

A diagramok értelmezéséhez a Támadás szintű kimutatás grafikon színes elemei alapján lehet megtekinteni pld: Sqli 9 db ami a lila színű és az már egy manipulatív támadás, az űrlapokba szerver utasításokat adott meg, hogy a szervert vezérelje vagy ahhoz jogosultságot szerezzen vagy egy kisebb jogosultságot rendszergazda szintre emelje és sok más finomságot lehet így elkövetni, adatbázisok kifürkészéstől a teljes törlésig bezárólag. A narancssárga színű diagram a kártékony robot 130 db, ami nem éppen kedves szándékkal érkezett az oldalra. A proxy elszelelés a tűzfalnak 113 db, amiről nem tudható, milyen céllal érkezett mert elrejtetett vagy meghamisította az adatait azaz VPN szolgáltatás mögé bújt és ennek gyakorta alapos oka van mert, vagy valamilyen biztonsági szabály megkerülésére törekedik. A sárga a spammel, azaz ez 6 db van összesen, ami nem éppen a legjobb, de mindenképpen a honlapon található űrlapot próbálja levélszemét küldésre felhasználni, vagy email címeket lekaparni az oldalról. A pontos értelmezéshez még egy megjegyzés: azAllSafe WAAP tűzfal   rendszer az itt látott támadókat és kétes elemeket mind kitiltotta, így senki ne gondolja azt, hogy ezek sikerrel jártak. Ellenben azzal, akinek sem tűzfala, sem karbantartása nincs. 


 AllSafe WAAP tűzfal statisztika 2024.07.01 - 2024.07.15. 

kimutatas.png
z8ak5mhe.png
ypiboisd-1.png
3rbkryya.png

(Adatforrrás: AllSafe WAAP tűzfal- Az adatok egy ügyfelünk szolgáltatás honlapjának statiszztikai részlete és 15 napos intervallum látható 2024-ben, az oldal 30 napja üzemel és védi az AllSafe WAAP tűzfal rendszer.)

 

Honlap karbantartás

15 napos viszonylatban egy kisebb weboldal esetén is több mint 258 meghívás van a hibák keresésére és ez a több mint 258-as szám a próbálkozás. Ha összességében nézem ezt a 15 napot a többi rendszerrel, akkor több mint ezer próbálkozás történt a rendszer gyenge pontjainak, vagy a hanyag weboldal készítők hibáinak felderítésére.

 

Tanulság…

Lehet bármilyen kis látogatottságú az oldal, lehet bármennyire pici a működtető cég, az egy robotot nem fog válogatni. Ha hibát talált, a rossz honlap karbantartás miatt akkor be is fog hatolni a rendszerbe, és hatalmas veszteségeket tud okozni.

 

Mi az ára, ha nem fordítunk figyelmet a weboldal üzemeltetésre és a weboldal karbantartásra?

Ha nincs biztonsági mentés a weboldalról, és törölték a teljes adatbázist, akkor számolnunk kell egy új weboldal készítés árával, a tartalmak képek újbóli megírásával- beszerzésével. Amíg ezek nem készülnek el újra, a weboldal egy fillér hasznot nem termel.

Ha csak 20 napot veszük figyelembe, minden egyes napon a weboldal csak 10.000 Ft hasznot hozott az 200.000 Ft kiesés, erre jön rá a weboldal készítés összege, a további munka a tartalmak újra gyártásával (ez a munkaidő is pénzben kifejezhető, ugyanis valakinek időt és energiát kellet belefektetni), esetleges keresőoptimalizálási veszteségekkel, egy kis oldal esetében ez már súrolja az 1.000.000Ft kiesést. Gondolj bele, ha nem 15 menüt kell visszaállítania, hanem egy webáruháza van? Az milyen kiesést jelethet?

Ez egy rosszabb eset, de találkoztunk már ilyen problémával is.

Jobb esetben, ha ezt lehet jó esetnek nevezni „csak” adatlopó kódokat, fertőző kódokat helyeznek el a weboldalon, és megpróbálják leplezni a feltörést.

Ha nem értesz a weboldal frissítéséhez, a biztonsági mentésekhez, a szerveres folyamatokhoz, inkább bízz meg egy weboldal karbantartó céget, aki hónapról-hónapra elvégzi a frissítési feladatokat vagy van egy profi tippünk is ha egyenesen már velünk készítesd el a weboldalat amihez tűzfal is jár. 

Mikor lehet szükséged honlap üzemeltetésre és karbantartásra?


Sajnos ebben aweboldal készítőkis hibásak, akik nem tájékoztatják az ügyfeleket arról, hogy a weboldal milyen kötelezettségekkel jár!

A weboldalak karbantartása folyamatos és állandó folyamat, és most nem a tartalom feltöltésére gondolok első sorban, hanem a weboldal rendszerek, és a hozzá tartozó kiegészítők naprakészen tartására.
 

  •   HA NEM ÉRTESZ HOZZÁ, ÉS FÉLSZ, HOGY EGY-EGY FRISSÍTÉSSEL AKÁR HIBÁKAT IS OKOZHATSZ
  •  HA NINCS IDŐD FOLYAMATOSAN DOLGOZNI A TECHNIKAI KARBANTARTÁSSAL
  •  HA NINCS IDŐD TARTALMAKAT FELTÖLTENI
  •  HA WEBOLDAL SZERKESZTŐJE LASSÚ VAGY NEM ELÉRHETŐ
  •  HA MÉG NINCS WEBMESTERED
  •  HA NEM TUDOD, HOGY EGYÁLTALÁN VAN-E ADMIN FELÜLET A HONLAPODHOZ
  •  HA MINDIG NAPRAKÉSZ SZERETNÉL LENNI
  •  HA ESETLEGES ÜZEMZAVAR ESETÉN LENNE VALAKI, AKI MIELŐBB MEGOLDJA A PROBLÉMÁT…
  •  HA SZERETNÉD FOLYAMATOSAN BIZTONSÁGBAN TUDNI OLDALAD

     

Mit tartalmaz a karbantartás szolgáltatás?  

A honlap és ügyvitelialkalmazás karbantartás (szupport) szolgáltatásunk a hibajavítások mellett lehetőséget nyújt arra, hogy a rendszere a környezet változásainak, az iparági sztenderdeknek megfelelően folyamatosan frissüljön és kisebb-nagyobb fejlesztései igényeit is meg tudja valósítani.

A területért felelős projekt Managerrel (dedikált kapcsolattartóval) egyeztethet telefonon, e-mailben. A hibajegyeinek vagy szupport jegyeinek kezelése transzparens, a folyamat nyomonkövethető, komplett IT dokumentációt vezetünk minden ügyfélről az ügyfélkapu rendszerben. Minden bejelentést és ügyet kezelünk, nyilvántartunk (a Net Világ Technology a sajátfejlesztésű Ügyfélkapu ügykezelőt használja).

Online ügyfélszolgálatunk ticketing rendszeren keresztül érhető el, kiemelt partnerek telefonos ügyfélszolgálatot is biztosítunk a nap 24 órájában. A ticket vagy szupport jegy feladás bármikor lehetséges, azok feldolgozását, valamint az ügyfélszolgálati telefonok fogadását munkatársaink munkanapokon 10:00-16.00 közt végzik.

Az alap 8/5 szupporton kívül ügyfeleinknek opcionális lehetősége van magasabb rendelkezésre állást igényelni, így 12/7, illetve 24/7 szupportot is.  



Milyen feladatokat lát el a karbantartásért felelős support csapat?  

  • Hibajavítások
  • Kisebb és nagyobb szoftverfejlesztési feladatok, projektek
  • Pillanatnyi segítségnyújtás, egy-egy feladatban a továbblépés segítése
  • Programhasználati bizonytalanság, vagy információ visszakeresés esetén segítségnyújtás
  • Hibaleírás egyeztetése (a pontosabb körülhatárolás érdekében)
  • Hiba vagy fejlesztési igények méretének felderítése, a megvalósítás lehetséges irányáról információ nyújtása
  • Információnyújtás a folyamatban lévő üzleti problémák és fejlesztések megoldási állapotáról



1. Alap support - karbantartás csomag   

Alkalomszerű fejlesztés + support

  • Az "Alap support csomagot" azoknak a kis- és középvállalkozásoknak ajánljuk, akik jellemzően a kisebb változásokat szeretnék folyamatosan megvalósítani, nagyobb szoftverfejlesztési igényeik alkalomszerűen adódnak, projekt jelleggel.
  • Egy support Managerhez több közepes projekt tartozik.
  • A kapcsolattartás jellemzően alkalomszerű, az ügyféligényeknek megfelelően.
  • Üzemeltetéssel, rendszergazdai szolgáltatással kiegészíthető.  


     

Miért a Net Világ Technology bízza honlap és ügyvitelialkalmazás karbantartását és üzemeltetését?   

A problémák hatékonyabb megoldását segíti, ha a cég az e-commerce weboldal karbantartását és üzemeltetést együtt kéri a Net Világ Technology-tól. Felmerülő hibák esetén az információáramlás “házon belül” jóval gyorsabb, és a szükséges feladatok elvégzésénél sem merülnek fel egyeztetési nehézségek.

A Net Világ Technology üzemeltetési szolgáltatás igénybevételével a cég szervere állandó felügyelet alatt van, probléma esetén kereshet minket. Segítséget nyújtunk a megfelelő tárhely kiválasztásában és cégére szabott megoldást kínálunk.

 

Milyen feladatokat lát el az üzemeltetésért felelős csapat?   

  • Szerver szolgáltatások telepítése
  • Szerver operációs rendszer és futtató környezet frissítése
  • Biztonsági frissítések telepítése
  • Szerver szoftverek szükséges konfigurálásának elvégzése
  • Monitoring rendszer futtatása
  • 24/7-es rendszerfelügyeletet
  • Kritikus esetekben rendszergazdai hotline és hibaelhárítás
  • A telepített alkalmazások technikai támogatása
  • Az alkalmazás telepítési feladatai
  • A DNS beállítások elvégzése
  • Az SSL tanúsítványok kezelése

 

 

Dolgozzunk együtt, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Add meg az adataidat és felvesszük veled a kapcsolatot. Beszéljük meg céljaidat, elképzeléseidet és mi segítünk megvalósítani azokat!Az első lépés egy személyes találkozó (vagy online ha nagyon távol vagyunk), ahol átbeszéljük az elképzeléseidet, ötletelünk közösen.A találkozó ingyenes. Itt tudunk neked ajánlatot adni és határidőt becsülni a projektre. Mivel nálunk nincsenek sablonos megoldások, hanem egyedileg dolgozunk, így szükséges egy felmérés tőlünk, hogy be tudjuk árazni a projektedet.

Background imageBackground image